نکاتی که برای حفظ سلامتی و کاهش احتمال عود یا ایجاد بیماری ها در فصل پاییز باید رعایت شود

دکتر سید مهدی میرغضنفری دبیر انجمن تحقیقات طب سنتی ایران

 

با توجه به اینکه در فصل پاییز مزاج طبیعت به سمت سرد و خشک می رود، باید تدابیری اندیشید و به اجرا درآورد که از افزایش (خارج از اعتدال) سرما و خشکی در بدن جلوگیری کرده و مخصوصاً در افرادی که دارای مزاج سرد و خشک یا غلبه خلط سودا هستند بیماری های ناشی از این سوءمزاج پیشگیری شوند. در فصل پاییز معمولاً مشکلاتی چون اختلالات روان پزشکی (افسردگی و ...)، مفصلی (درد، التهاب، روماتیسم، خشکی مفصل)، گوارشی (نفخ، رفلاکس یا سوزش سر دل، یبوست)، برخی انواع سردرد، خشکی پوست و مخاطات (بینی و چشم)، تنفسی (برخی انواع آلرژی، تنگی نفس، آسم) و کوفتگی عمومی بدن شیوع پیدا کرده یا تشدید می شوند.

توصیه می شود در مصرف این مواد احتیاط و پرهیز شود: غذاهای آماده و حاضری (انواع ساندویچ سوسیس، کالباس، همبرگر...؛ پیتزا)، غذاهای فریز شده یا مانده، سرخ کردنی های مانده، انواع سس (سفید، قرمز)، انواع رب، انواع کنسرو، پنیر پیتزا، انواع تنقلات بسته بندی شده (چیپس، پفک، شکلات)، کاکائو، قهوه، نسکافه، چای پررنگ، افزودنی ها و طعم دهنده ها، بادمجان، کلم و گل کلم، گوشت گاو و گوساله، ماهی شور و دودی، نان باگت یا خمیر، ترشی جات، قارچ، گوجه فرنگی، میوه های ترش (لیمو ترش، گریپ فروت، انار ترش، پرتقال)، آب لیمو، آبغوره، سرکه، پنیر شور، لوبیا سبز، ذرت، عدس، ماست و دوغ، کشک

باید که تا حد امکان از این اقدامات و موقعیت ها پرهیز نمود: قرارگیری طولانی در مکان های سرد یا کوهستانی و بادگیر مخصوصاً در اوایل و اواخر روز، کم تحرکی، لباس ناکافی و تابستانی یا دارای رنگ های تیره و یکدست و بدون تنوع، تماشای فیلم های ترسناک یا حزن آور، گوش دادن به موسیقی های حزن آور، استعمال عطرهای خیلی سرد، حمام یا دوش آب سرد، باد مستقیم کولر یا پنکه، جماع زیاد، خوابیدن بدون رو انداز یا خواب روز، اسکان در منزل تاریک و کم نور آپارتمانی یا زیرزمین و بدون چشم انداز.

مصرف این مواد در پاییز عموماً مفید است: گوشت بره یا شتر یا کبک یا بلدرچین یا کبوتر یا گنجشک، کباب ها و پختنی ها و در حد کم سرخ کردنی خفیف، گندم (نان، در آش و سوپ، جوانه)، نخود و لوبیا (نفخ آن با خیساندن چند ساعته گرفته شود)، نخودآب، سیب، گلابی، طالبی، انگور، به، خربزه، انجیر، کلاً میوه های شیرین و کمی آب دار، کشمش، مویز، بادام، فرنی بادام، آب نارگیل، آلوی شیرین، توت، زرده تخم مرغ (آب پز عسلی)، عسل، نعناع، ریحان، ترخون، مرزه، جعفری، تره، کرفس، کنگر، چغندر، ترب، فندق، هل، دارچین، شیره خرما و انگور، نان سنگک همراه کره، مربای عسلی بالنگ یا سیب یا به

انجام این اقدامات در فصل پاییز توصیه می شود: پیاده روی یا دوچرخه سواری در آفتاب ملایم، شنا در آب گرم، جکوزی آب گرم، سونای بخار و کلا ورزش های شاد سالنی (تنیس روی میز، بدمینتون، والیبال، بسکتبال، ژیمناستیک) یا زیر تابش ملایم آفتاب در مناطق روباز؛ تماشای فیلم های کمدی یا دارای کمی هیجان؛ گوش دادن به موسیقی های ملایم در دستگاه شاد؛ پوشیدن لباس های دارای رنگ های شاد و روشن و متنوع؛ استعمال عطرهای ملایم گرم؛ سکونت در مناطق دارای هوای گرم و مرطوب مثلاً جنوب کشور و منازل دارای نور کافی و چشم انداز طبیعت یا وسیع؛ حمام یا دوش آب گرم همراه با روغن مالی بدن (مثلاً با روغن بادام شیرین مخلوط با روغن بنفشه) و برقراری گرمای مطبوع محل خواب و استفاده از روانداز حین خواب.



فایل های پیوست
نظرات

ثبت نظرات کاربران

نظر خود را وارد نمایید
* موارد ستاره دار الزامی است