دلیل پرخوابی در فصل بهار چیست؟

دلیل پرخوابی در فصل بهار چیست؟
بسياري از افراد با شروع فصل بهار دچار اختلال خواب شده و بيشتر دچار پرخوابي مي شوند . شب ها زود به خواب مي روند و صبح ها تا ديروقت در رختخواب هستند . در ميانه روز هم اغلب کسل بوده و سستي و رخوت و خواب آلودگي امانشان را مي برد . اما دليل اين اختلال خواب در فصل بهار چيست ؟ ريشه هورموني دارد يا به تغييرات آب و هوايي و مزاج فصل بهار مربوط مي شود ؟ دکتر نمازي، متخصص تغذيه و پژوهشگر طب سنتي ايران در اين خصوص مي گويد : از ديدگاه طب سنتي، فصل بهار از نظر گرمي و سردي و همچنين خشکي و تري در اعتدال است و البته برخي معتقدند که بهار داراي مزاج گرم و تر است. با شروع فصل بهار و تغيير آب و هوا ، به دنبال افزايش رطوبت و طولاني شدن مدت روشن ماندن هوا و گرده هاي گل معلق موجود در هواي استنشاقي ، بيشتر افراد احساس خواب آلودگي و رخوت و سستي مي کنند و اين يک امر طبيعي است که البته تغيير در ريتم خواب و بيداري در اين فصل مي تواند تحت تاثير تغييرات هورموني ناشي از طولاني شدن روز نيز باشد.
رطوبت و پرخوابي ؛ خشکي و کم خوابي !
چه غذاهايي مي تواند در خواب افراد اختلال ايجاد کند ؟ آيا تنقلات نوروزي همچون آجيل و شيريني مي تواند با توجه به مزاج باعث کم خوابي يا پرخوابي شود ؟ به گفته دکتر نمازي نوشيدني ها و خوراکي هاي حاوي کافئين از جمله قهوه ، شکلات هاي کاکائويي و نوشابه و کشيدن سيگار و مصرف الکل و همچنين پرخوري در وعده شام و مصرف غذاهاي چرب و دير هضم مي تواند در خواب افراد اختلال ايجاد کند. به گفته اين متخصص از نظر طب سنتي مغز داراي مزاج سرد و تر است و هر عاملي از جمله نوع تغذيه ، استرس ، فکر و خيال زياد سبب تغيير در مزاج مغز و سوء مزاج آن مي شود که مي تواند ريتم خواب و بيداري فرد را بر هم زند . در نتيجه مداومت بر مصرف مواد غذايي با مزاج گرم و خشک از جمله غذاهاي پر ادويه و آجيل و شيريني جات که سبب کاهش رطوبت مغز مي شود مي تواند سبب کم خوابي شود . البته مزاج فرد نيز در ميزان خواب موثر است . براي مثال افراد با مزاج گرم و خشک و سرد و خشک داراي خواب کمتري نسبت به افراد با مزاج گرم و تر و سرد و تر هستند و در کل بي خوابي در افراد با مزاج خشک بيشتر ديده مي شود .
تغذيه ايده آل براي رفع اختلالات خواب
چه غذاها يا گياهاني مي تواند اختلال خواب را بهبود بخشد و ريتم خواب افراد را به حالت طبيعي درآورد و آيا ماساژ درماني مي تواند در رفع اين اختلال موثر باشد ؟ از نظر طب نوين هورمون سروتونين در بهبود خلق و خو و کاهش استرس و نگراني فرد نقش دارد . پيش ساز هورمون سروتونين اسيد آمينه تريپتوفان است که به گفته دکتر نمازي مواد غذايي که داراي تريپتوفان بالايي هستند همچون گوشت بوقلمون ، موز ، ماست ، شير و غيره مي توانند سبب آرامش اعصاب و خواب راحت شوند . از نظر طب سنتي نيز استفاده از غذاهايي که داراي رطوبت بالايي هستند به داشتن يک خواب خوب کمک مي کنند . براي مثال استفاده از لبنيات ، سالاد کاهو ، مرکبات ، شير بادام (مخلوط 1 قاشق مرباخوري پودر بادام بدون پوست با آب) قبل از خواب بسيار کمک کننده است.افرادي که داراي استرس زياد هستند يا زياد فکر و خيال مي کنند نيز خشکي در آن ها غلبه مي کند و همين سبب اختلالات در خواب مي شود . دوش آب گرم قبل از خواب به سبب افزايش رطوبت بدن به داشتن يک خواب راحت کمک مي کند . ماساژ با برخي از روغن هاي گياهي به سبب افزايش رطوبت مي تواند به بهبود وضعيت خواب افراد کمک کند که در اين زمينه مي توانيد با متخصصان طب سنتي مشورت کنيد. در افرادي که رطوبت مغز از حد اعتدال خارج شده است پرخوابي ديده مي شود . اين افراد از مواد غذايي با رطوبت بالا استفاده نکنند يا با افزودن مصلحات به اين دسته از غذاها از رطوبت آن ها تا حدودي بکاهند . ورزش نيز به دفع رطوبات اضافي از بدن کمک کرده و مي تواند به رفع پرخوابي کمک کند (آریا، 16 فروردین 1395).

فایل های پیوست
نظرات

ثبت نظرات کاربران

نظر خود را وارد نمایید
* موارد ستاره دار الزامی است